Tuesday, November 23, 2010

syukur

Alhamdulillahh...

aku dapat lg menaip...

dapat lagi tersenyum....

senyuman yang menyembunyikan ketakutan...

bagaimana rasanya apabila nyawa dan jasad dipisahkan...

mati itu benar..

hanya soal di mana dan bilaa...

bagaimana ajal kita nanti...

pernah suatu ketika...

terdetik di hati...

bagaimana tiba-tiba aku mati dalam keadaan jahil..

berderau darah...

Ya Allah.....

dahsyatnya perasaan itu..

pada suatu hari...

aku diuji oleh Allah...

tiba-tiba aku merasakan seperti esok aku akan mati...

perasaan yang begitu kuat...

sehinggakan aku terbayang-bayang tubuh aku dikhafankan..

terasa seperti sangat nyata bayangan tersebut...

tiba-tiba azan asar berkumandang...

aku tersentak...

aku mengucap panjang....

Ya Allah...

jika nyawa aku hendak dileraikan dari tubuh, jadikanlah matiku dalam iman...

aku tak sedar langsung air mata aku menitis..

laju...

tak pernah aku menangis sebegitu..

aku menapak menuju ke masjid..

selesai menunaikan solat...

aku termenung di luar masjid...

teringat keluarga...

rakan-rakan...

hati sebak...

teringatkan arwah rakan-rakan...

ahli keluarga yang telah pergi..

timbul persoalan..

adakah aku bakal menyertai mereka di alam barzakh?

yaa..

sudah pasti...

tetapi aku tidak tahu bila ajal aku...

sejak dari hari tu...

aku bersyukur dengan setiap nafas yang aku sedut..

setiap cebis makanan yang aku jamah...

setiap saat bersama keluarga dan rakan...

setiap langkah aku menapak...

buat pertama kali dalam hidup..

aku betul-betul bersyukur...

kepada rakan-rakan dan keluarga...

aku sayang kamu semua..

terima kasih kerana menceriakan hidup aku..

yang paling penting..

membentuk siapa diri aku sekarang...

alhamdulillah...

dahulu... orang ketawa keriangan di saat aku dilahirkan.. hanya aku yang menangis...

suatu hari nanti... bila nyawa aku ditarik..

aku akan pastikan mereka semua menangis.. hanya aku yang ketawa..